Konflikhåndtering
Konflikthåndtering på arbeidsplassen kan ta vekk stress og negativ påvirkning på arbeidsmiljøet. Konflikt av ulike typer er en av de aller vanligste årsakene til stress og negativ påvirkning på arbeidsmiljøet i organisasjoner. Således er det et meget viktig område for HR og HMS i organisasjoner.
Typiske konflikter er mellom medarbeidere og ledere og kolleger seg i mellom. En konflikt utløser ofte irrasjonelle tanker, meninger og negative følelser som kan virke sterkt begrensende på problemløsningen av konflikten. Dette fører ofte til konflikten eskalere og oppleves etterhvert fastlåst av alle parter. I verste fall blir ansatte sykemeldt på grunn av pågående konflikter som ikke tas tak i av ledelsen.
Konflikter på jobb, både mellom personer og mellom grupper, bør ses på i det moderne arbeidslivet i dag som en naturlig del og et uunngåelig fenomen i en organisasjons hverdag. Det viktigste er ikke at en bedrift ikke har konflikter, men heller at en bedrift har gode systemer for å håndtere konflikt på en god og ryddig måte. Som arbeidsgiver må man jobbe både forebyggende og gjenopprettende med konflikter på arbeidsplassen.
Ta kurs i konflikthåndtering.
Konflikter som ender i varsling havner gjerne i det juridiske sporet – noe vi ser oftere eskalerer konfliktnivået enn reduserer det. Løsningene på konflikten blir også ofte vondere, både for arbeidstaker og arbeidsgiver – med høy risiko for langvarige negative ringvirkninger dypt inn i arbeidsmiljøet. Vi spør, hvordan kan ledere etablere et mer hensiktsmessig dialogspor?…