Illustrasjon av et barn som snakker med psykolog

Undervisning, kurs og foredrag

Illustrasjon av et barn som snakker med psykolog

Undervisning, kurs og foredrag

Undervisning, kurs og foredrag i barn- og unges psykiske helse

Favnes psykologer underviser i temaer innenfor utviklingspsykologi ved NTNU (avd. Gjøvik) og ved Høgskolen i Innlandet. Favne tilbyr også spesiallagede undervisningsopplegg og kurs til skoler, lag og organisasjoner som jobber med barn og unge, der det er ønskelig å få faglig påfyll til bedre forståelse av:

  • barn- og unges psykiske helse
  • psykologisk utvikling og vekst
  • identitet og selvfølelse
  • ivaretakelse av barn og unge i vanskelige livssituasjoner (for eks. tap, brudd, død),
  • spesifikke problemstillinger (for eks. spisevansker, rus, selvskading, atferdsvansker).

Send oss en henvendelse, enten via kontaktskjema vårt eller på mail til favne@favne.no, dersom du ønsker å bestille en undervisningsbolk, et foredrag eller et kurs innenfor temaer relatert til barn- og unges psykiske helse!

 

 

Psykolog holder undervisning

Kommende kurs og foredrag 2022

Mer info kommer…

Tidligere kurs og foredrag 2021

28. Mai - Webinar Følelsesmessige utfordringer i miljøterapi

Arbeid med aggresjon, angst og forvirring

Målgruppe: Webinaret er et nyttig faglig påfyll for alle som er involvert i miljøterapeutisk arbeid med ungdom med atferds- og reguleringsvansker.

Innhold: Vanskelige følelser er en uunngåelig del av den miljøterapeutiske hverdagen. På webinaret vil vi se nærmere på hvordan vi håndterer sterke følelser i møte med utfordrende ungdom.

Vi vil starte med å ta utgangspunkt i ungdommens psykologi og se hvordan ungdommens ballast kommer til uttrykk i deres relasjoner til andre, deriblant miljøterapeuter. Vi vil se at de følelsene som ungdommen får oss til å føle ikke nødvendigvis trenger å være “i veien for god miljøterapi”.

Følelsene, uansett hvor sterke eller ubehagelige de måtte være, vil også bære med seg viktig informasjon om ungdommens indre liv – våre følelser kan hjelpe oss til dypere forståelse av ungdommen. Vi skal nemlig se hvordan vi rommer, forstår og terapeutisk håndterer sterke opplevelser av aggresjon, angst og forvirring i det miljøterapeutiske arbeidet.

Ungdommen er ikke alene om å bidra til det vanskelige i relasjonen. Miljøterapeuten bringer også med seg sin egen dagsform og bagasje, og kan i situasjoner reagere ikke-terapeutisk. Vi skal derfor også se hvordan vi kan bli bedre til å avdekke våre egne bidrag til det vanskelige, regulere oss selv og “bringe oss” tilbake i terapeutisk posisjon.

Fokuset på webinaret vil kretse nettopp rundt dette skillet mellom terapeutisk versus ikke-terapeutisk håndtering av vanskelige følelser. Arbeidet vi gjør med regulering av våre egne følelsesmessige reaksjoner vil også bidra til et bedre utgangspunkt for at ungdommen selv kan utvikle bedre kapasitet til følelsesregulering.

23. April - Webinar Følelsesmessige utfordringer i miljøterapi

Arbeid med aggresjon, angst og forvirring

Målgruppe: Webinaret er et nyttig faglig påfyll for alle som er involvert i miljøterapeutisk arbeid med ungdom med atferds- og reguleringsvansker.

Innhold: Vanskelige følelser er en uunngåelig del av den miljøterapeutiske hverdagen. På webinaret vil vi se nærmere på hvordan vi håndterer sterke følelser i møte med utfordrende ungdom.

Vi vil starte med å ta utgangspunkt i ungdommens psykologi og se hvordan ungdommens ballast kommer til uttrykk i deres relasjoner til andre, deriblant miljøterapeuter. Vi vil se at de følelsene som ungdommen får oss til å føle ikke nødvendigvis trenger å være “i veien for god miljøterapi”.

Følelsene, uansett hvor sterke eller ubehagelige de måtte være, vil også bære med seg viktig informasjon om ungdommens indre liv – våre følelser kan hjelpe oss til dypere forståelse av ungdommen. Vi skal nemlig se hvordan vi rommer, forstår og terapeutisk håndterer sterke opplevelser av aggresjon, angst og forvirring i det miljøterapeutiske arbeidet.

Ungdommen er ikke alene om å bidra til det vanskelige i relasjonen. Miljøterapeuten bringer også med seg sin egen dagsform og bagasje, og kan i situasjoner reagere ikke-terapeutisk. Vi skal derfor også se hvordan vi kan bli bedre til å avdekke våre egne bidrag til det vanskelige, regulere oss selv og “bringe oss” tilbake i terapeutisk posisjon.

Fokuset på webinaret vil kretse nettopp rundt dette skillet mellom terapeutisk versus ikke-terapeutisk håndtering av vanskelige følelser. Arbeidet vi gjør med regulering av våre egne følelsesmessige reaksjoner vil også bidra til et bedre utgangspunkt for at ungdommen selv kan utvikle bedre kapasitet til følelsesregulering.

Kontakt oss!

Har du spørsmål vedrørende våre kurs og undervisninger, eller ønske å bestille et kurs fra oss, kan du sende en forespørsel her:





    Meld meg på nyhetsbrev fra Favne

    favne@favne.no

    eller ringe:

    22 60 20 00

    (dersom vi ikke kan ta telefonen, legg igjen beskjed og vi ringer opp så snart vi har anledning).








      Meld meg på nyhetsbrev fra Favne