Du trenger gode og relevante lederferdigheter for å utøve god ledelse. Akkurat som hos musikere, kirurger og toppidrettsutøvere, er også lederes utvikling av lederferdigheter best hjulpet av trening. Treningen må ha høy kvalitet for å være virksom, og med virksom metode er sjansen god for at du får igjen for innsatsen – med renter. Hvilke ferdigheter trenger du å øve på i ditt lederskap?
Fra teori til praktiske ferdigheter
Det finnes enorme mengder teori om hva effektiv ledelse er og hvordan det skal utføres. Tradisjonelle lederutviklingsprogram, lederveiledninger, lederstøtte og “coaching” er alle arenaer som organisasjoner oppsøker i håp om å oppnå utvikling i ledelse. Men som du kanskje selv har merket: Forskningen viser at den teoretiske kunnskapen vi tilegner oss med slike metoder ikke automatisk blir til praktiske ferdigheter. Vi blir gode til å snakke om og tenke om ledelse, men ikke nødvendigvis bedre utøvere.
Deliberate practice er en metode for “learning by doing” som er hentet fra ekspertiseforskningen, og som Favne har landets eneste sertifiserte ressurs i.
Grunnmur av forskning
Deliberate Practice (DP/ Målbevisst ferdighetstrening på norsk) er den mest forskningsbaserte metoden for ekspertiseutvikling vi kjenner til. Metoden hjelper deg å omgjøre teoretisk kunnskap til ferdigheter. Din ferdighetstilegnelse får jo først reell avkastning når den kommer til uttrykk i faktisk lederatferd. Det er ikke tilstrekkelig for de ansatte eller resultatene at vi kun tenker bedre om ledelse.
DP er forankret i prinsipper som repetetiv øving, tilpasset feedback og utfordring, og suksessiv forbedring over tid. Sagt annerledes: En meget målrettet og skreddersydd form for terping og flikking på helt konkrete læringsmål for å mestre den komplekse lede-kunsten.
Kunsten er å få med seg folkene sine
Ledelse handler ikke bare om å ta beslutninger og sette retning, det handler om å oppnå målene organisasjonen har satt seg – sammen med andre. Ledere trenger derfor ferdigheter i hvordan de kan koble seg på de ansatte, inspirere og fremme samarbeid. Rett og slett å få med seg folkene sine.
Ledere som besitter disse ferdighetene kan skape et inkluderende og støttende arbeidsmiljø der medarbeidere føler seg hørt, verdsatt og motivert til å bidra sitt beste. De fleste ledere kan mye om dette. Men hvordan gjøre dette i praksis – helt konkret? Her må vi tenke nytt innenfor lederutvikling!
Ledere trenger et øvingslokale!
Ledere blir hele tiden vurdert og evaluert på sine ferdigheter. Ledere er med andre ord mye på scenen, men når tilbringer ledere tid i øvingslokalet? Har de et trygt sted å eksperimentere, der de kan trene repetitivt på nøkkelferdigheter eller hvordan de kan møte spesifikke utfordringer?
Det er her DP kommer inn: DP er nettopp en mulighet til å trene før du skal på scenen. Med en slik holdning til ledelse legger vi til grunn at ingen er naturlig fødte ledere og at lederferdigheter kan læres og forbedres. For er det en ting man har lært av tre tiårs studier av ekspertise, så er det at det dreier seg om livslang læring. En annen ting er at trening ser litt annerledes ut enn prestasjon, som betyr at øvingslokalet er helt nødvendig og dekker behov som erfaring alene ikke dekker.
Vi må skape en situasjon som ligner på konteksten hvor du trenger ferdigheten du trener på. Til sammenligning vil det være utenkelig å la en pilot ta av, og langt mindre å fly passasjerer, uten å ha trent i trygge omgivelser først. I veiledning kan veileder slå av og på simuleringer av uvær, mørke, tekniske feil og andre betingelser, som piloten kan terpe på.
Kommunikasjonsferdigheter
Ta for eksempel kommunikasjonsferdigheter, som er avgjørende for at du skal lykkes som leder. Ledere som kan å kommunisere effektivt vil med større sannsynlighet evne å inspirere, engasjere og lede suksessrike team, slik at de oppnår målsettingene de har satt seg.
Det å skulle kommunisere godt og effektivt kan være utfordrende til tider, for eksempel:
-
- Hvordan gi en korrigerende tilbakemelding til en ansatt som gjør at den ansatte justerer seg og du samtidig beholder en god relasjon?
- Hvordan skal du respondere på et krav fra en ansatt som du syns er urimelig?
Dialogene mellom deg som leder og dine ansatte er derfor dyrebare – de påvirker i høy grad om du skal lykkes. Det er viktig å forstå et nettopp de kommunikative ferdighetene som bestemmer utfallet av disse samtalene kan kokes ned til verbal og nonverbal lederatferd. Tenker vi slik på det, kan vi lage læringsmål det går an å handle på – og trene på.
Hva innebærer det å kommunisere effektivt?
Følgende er eksempler på ferdigheter som fremmer effektiv lederkommunikasjon, og hva man med DP kan øve helt på konkret på:
-
- Aktiv lytting
- Verbal flyt
- Speile ressurser
- Empatiferdigheter
- Fange opp og adressere misforståelser og motstand
- Tydelige og konstruktive tilbakemeldinger
- Motiverende ferdigheter
Hvordan kan jeg trene på kommunikasjonsferdigheter med DP?
Med DP brytes disse kommunikative ferdighetene ned til helt konkrete steg for trening, tilbakemelding og tilpassing til din egen utviklingssone. For eksempel, hvordan adressere en misforståelse på en god måte som ivaretar både deg som leder og den ansatte? I DP vil du bli eksponert for en slik misforståelse under øving, som du skal respondere på. Deretter vurderer du selv din respons, får feedback og veiledning hvis du trenger, tilpasser responsen og forsøker på nytt – helt til du føler at mestrer den!
Ekspertiseforskningen er klar på at utvikling handler om trening – mye og effektivt. Her får du brukt for alt det teoretiske du har lært, og DP vil kunne bistå deg med et rom for øving hvor du omsetter det teoretiske til praktiske ferdigheter innen kommuniksjon.
Hvordan kan vi bistå deg og ditt arbeidssted?
Vi bistår ledere og hjelper dem i gang med Deliberate Practice. Her er et eksempel på hvordan en slik prosess kan gjennomføres for din arbeidsplass:
1. Formøter med ledere på arbeidsplassen: Her kartlegger vi typiske ledereutfordringer dere står overfor. Basert på utfordringene vil vi sammen konkretisere læringsmål for treningen.
2. En innføring i Deliberate Practice for ledere: Dette gjennomføres typisk i form av et heldagsseminar, hvor vi lærer målgruppen å lære på denne måten, og hjelper dem godt i gang med dette. Her beskriver vi ulike former for trening, demonstrerer det mest anvendelige formatet, og gir godt rom for utprøving og hjelper deltakerne med ulike startvansker som måtte melde seg.
3. Oppfølgende DP-veiledninger: enten individuelt eller i gruppe. Dette kan foregå enten ved fysisk oppmøte eller på video.
4. Oppfølgende workshops: Her fokuserer vi på enda flere relevante ferdigheter du trenger i ditt lederskap og som kan utvide ditt relasjonelle og kommunikative repertoar.
Ønsker du å bli med på workshop i DP for ledere?
Vi holder jevnlig introduksjons-workshop i DP for ledere i 2024. Klikk påmeldingslinken under for å se dato for neste workshop!
Beskrivelse av intro-workshop i DP for ledere
Lurer du som leder på hvordan du kan overføre din teoretiske kunnskap om kommunikasjon til praktiske, kommunikative lederferdigheter? Ledere må øve, og vi vil gjerne vise deg hvordan gjennom øvingsmetodikkwn Deliberate Practice.
Workshoppen gir deg en introduksjon i DP for ledere og hjelper deg i gang med egen trening. Introduksjonskurset holdes av en sertifisert deliberate-pracitce- veileder og en erfaren leder.
Læringsmål for intro-workshop:
-
- At du får demonstrasjoner av ulike varianter av deliberate practice, slik at det blir lettere for deg å finne noe du selv kan bruke.
- At du skal vite om det empiriske fundamentet for deliberate practice.
- At du skal få lære å lære bedre.
- Du får ta del i andres erfaringer med målbevisst ferdighetstrening og tips til hvordan du kan komme i gang uten å legge økt press på en allerede travel hverdag.
- Du får muligheten til å prøve selv om du vil
Kontakt oss!
Velkommen skal du være til å ta kontakt med oss med spørsmål om Deliberate practice i lederutvikling og hvordan vi kan bistå på din arbeidsplass!
favne@favne.no
eller ring:
22 60 20 00
(dersom vi ikke kan ta telefonen, legg igjen beskjed og vi ringer opp så snart vi har anledning).