Alle er enige om at de beste arbeidsresultatene leveres av motiverte ansatte. Det er også en kjent sak at motiverte ansatte trives desidert best på jobben. Men hva motiveres ansatte av? Og hva kan ledere i en travel hverdag gjøre for å motivere de ansatte?
Illustrasjon: Andreas Bache Wiig, Hesthest Kreativt Kontor
Frihet innenfor rammer
Ansatte som er indre motivert for jobben sin er mer engasjerte i utfall, opplever oppgavene sine mer meningsfylte og har det gøy på jobb. Utallige forskere de siste 50 årene har derfor brukt mye tid på å identifisere hva som skal til for å gjøre ansatte indre motiverte på jobb. Her finner froskerene én faktor som peker seg ut igjen og igjen; opplevelsen av autonomi, eller selvbestemmelse.
Å gi ansatte autonomi og handlingsrom på jobb kan imidlertid være en utfordring i en verden der arbeidsoppgaver og prosesser gjerne er nøye definert og regulert. Å balansere ønsket om å gi ansatte valgfrihet og selvbestemmelse, med nødvendigheten av å sikre at rutiner og prosedyrer følges, er krevende. Ofte har ledere alle gode intensjoner om å la ansatte styre sin egen hverdag. Men, etter at man har ivaretatt praktiske hensyn som skiftavvikling, forefallende oppgaver eller prestasjonsmål, så er det lite handlingsrom igjen.
Hvordan kan man navigere en arbeidshverdag av trange rammer for å maksimere autonomi hos ansatte?
Hvilke rammer er til stede – og hvilke er uforanderlige?
Det forskningen forteller oss først av alt, er at det kan være mye verdi i å identifisere hvilke rammer som ligger i organisasjonen, og hvilken funksjon de ulike rammene tjener.
Det er mange likheter mellom foreldres oppdragelse og ledelse i organisasjoner – en av disse er risikoen for å være overbeskyttende, eller overdrevent styrende, i beste mening. Akkurat som en forelder som begrenser en 3-årings frie utforsking med mål om å forhindre en mulig katastrofe – står alle ledere i fare for å begrense ansattes autonomi unødig i målet om å sikre trygghet og forutsigbarhet på arbeidsplassen.
Forskning på motivasjon og prestasjon forteller oss at det ikke er noe én-til-én-forhold mellom graden av kontroll og oversikt man har i en organisasjon, og ansattes prestasjon i organisasjonen. Faktisk kan tiltak som er ment å styre ansattes atferd og prestasjon direkte svekke indre motivasjon – selv når tiltakene er positive, som ved provisjons- og bonusordninger.
Akkurat som i oppdragelseseksempelet, så betyr ikke dette at man ikke skal etablere tydelige rammer. Tvert imot, i likhet med den gjengse 3-åring, så trives ansatte best på jobben når de oppfatter at forventinger og krav blir kommunisert klart av tydelige ledere. Likevel er det svært verdifullt å gjennomgå rammene som er til stede i organisasjonen med et «motivasjonsblikk». Altså, hvor mye handlingsrom tar ulike prosedyrer og rutiner fra de ansatte, hvor kostbare er disse rutinene å opprettholde – og hvor mye gir de tilbake til organisasjonen på ulike måter?
Å hjelpe ansatte til å motivere seg selv
Selv når handlingsrommet som gjenstår i en jobb er relativt lite, for eksempel for en kafemedarbeider på en travel sentrumskafe, en sykepleier på sengepost, en bankteller eller en Call-Center-operatør, så er det mye som kan gjøres for å øke motivasjon. Mye av dette kan også gjøres av den ansatte selv.
Gjennom jobb-omforming kan ansatte ta regien i eget arbeidsliv, ved å finne små, men essensielle faktorer som gjør arbeidet mer givende og motiverende. Denne prosessen krever at de ansatte får anledning til å bli kjent med egne behov og til å være utforskende og kreative i måten de tilpasser arbeidet.
En kaféansatt vil kanskje kunne spisse og tilpasse rekkefølge og gjennomføring av åpne- og stengerutiner slik at de fungerer for han eller henne, mens en sykepleier kan se etter måter å dele kunnskap og erfaring med kollegaer eller pasienter for å kjenne på egen kompetanse.
Ved å legge til rette for at ansatte selv kan oppdage lommer av handlingsrom og bruke disse til å øke egen motivasjon, skaper man en økt opplevelse av frihet, uten å endre på rammene rundt.
Hvordan underbygge og tilrettelegge for autonomi når rammene er trange?
Utover det å understøtte ansattes egne tilpasninger for å øke motivasjon på jobben, er det en rekke tiltak som kan implementeres i organisasjonen for å fremme autonomi og motivasjon på jobben:
1. Skreddersy oppgaver
Tenk på arbeidsoppgavene som puslespillbrikker og de ansatte som unike puslespill. Ikke alle biter passer perfekt der du først legger dem ned, men med noen justeringer finner man den perfekte matchen. Ved å tilpasse oppgaver til den enkeltes ferdigheter, interesser og forutsetninger kan man enkelt øke gjøre hverdagen mer engasjerende og gi en følelse av mestring og selvstendighet.
2. Valgfrihet innenfor rammer
Der rammene er faste, kan man undersøke hvordan man likevel kan gi de ansatte et spekter av valgmuligheter. Kanskje er det så enkelt som å la ansatte selv velge rekkefølgen på oppgavene eller hvordan de skal løses. Dette lille rommet for valg kan tenne en gnist av autonomi og kreativitet som bærer over gjennom arbeidsdagen.
3. Mening og tilknytning i hver oppgave
Hver oppgave, uansett hvor liten, har sin plass i det store bildet. Ofte skal det ikke mer til enn å løfte frem og vise de ansatte hvordan deres innsats bidrar til organisasjonens suksess. Å vite at man bidrar til noe større, kan gjøre selv de mest rutinemessige oppgaver meningsfylte.
4. Lær av hverandre
Motivasjon er smittsomt. Ved å skape en kultur der ansatte deler sine små seire og gleder seg over oppgaver de finner givende, kan den positive energien spre seg og bidra til at andre ansatte finner mening og motivasjon i arbeidet.
5. Skap en historie rundt arbeidet
En jobb er mer enn bare oppgaver; den er en del av et større bilde. Fortell historien om hvor organisasjonen har vært, hvor den er nå, og hvor den skal. Å gjøre hver ansatt til en del av denne historien kan bidra til å gi en følelse av påvirkningskraft og retning.
Interessert i å vite mer om tiltak for å øke motivasjon hos ansatte?
Det finnes en rekke tiltak som kan gjøres for å øke ansattes autonomi – både ved å hjelpe dem til egeninnsats og på organisasjonsnivå. I tillegg til dette kan man også jobbe direkte for å øke motivasjon ved å rette seg mot de to andre byggesteinene til indre motivasjon; mestringsfølelse og tilhørighet. Ta gjerne kontakt dersom du vil høre mer om dette!
Dersom du som arbeidsgiver interessert i å vite mer om hvordan man med enkle grep kan tilpasse rammene på arbeidsplassen for å øke ansattes motivasjon – ta gjerne kontakt med oss! Vi kan bistå både med kurs og innspill på hvordan legge til rette for økt motivasjon i deres ansattegruppe!
Kontakt oss!
favne@favne.no
eller ring:
22 60 20 00
(dersom vi ikke kan ta telefonen, legg igjen beskjed og vi ringer opp så snart vi har anledning).